Memahami Mengapa Manusia Membeli?

Ahad, Mac 25, 2018

Hujung minggu, bawa keluarga berjalan-jalan di pasar raya. Membeli belah. Sampai di rak-rak produk, banyak pilihan yang ditawarkan. Boleh rambang mata dibuatnya.

Semasa di rumah, si isteri membuat senarai semak barang-barang yang perlu dibeli. Sampai di rumah, boleh terlebih pula barang yang dibeli. Isteri senang hati, anak-anak ternanti-nanti, suami besar hati.

Apa yang menyebabkan keluarga ini terlebih membeli barangan?

SAMBUNGAN EMOSI.

Emosi memainkan peranan penting dalam memanipulasi fikiran manusia untuk membuat sesuatu. Dalam contoh situasi di atas, sambungan emosi yang terdapat pada pembungkusan sesuatu produk berjaya menyuruh minda mereka untuk membeli.

Background vector created by Iconicbestiary - Freepik.com

Contoh penggunaan sambungan emosi pada packaging design:

1. Gambar produk makanan yang menggiurkan menyebabkan pembeli berasa lapar

Contoh: Produk Maggi memaparkan hidangan produk yang telah siap dimasak. Hidangan dengan tambahan telur, sayur dan mi yang ditarik mampu 'menyeksakan' tekak kepada sesiapa yang melihat.

Gambar daripada Agogo Asia

2. Packaging design yang memperlihatkan produk di dalam menyuntik perasaan manusia sekaligus memberi emosi kepercayaan dan keselamatan kerana pengguna tahu apa yang mereka akan dapat
Contoh: Produk Aiskrim Pops Malaya memaparkan tetingkap yang membolehkan produk di dalam dapat dilihat oleh pengguna. Emosi kepercayaan ditonjolkan kerana pengguna tahu apa yang akan mereka dapat.

Gambar daripada Pops Malaya

3. Bentuk packaging design itu sendiri seperti botol pewangi untuk perempuan yang melengkung menimbulkan emosi sensasi


Contoh: Pewangi daripada jenama Erbolario  untuk pengguna perempuan menggunakan botol yang melengkung. Bentuk melengkung adalah mimik daripada bentuk badan perempuan menurut psikologi pembungkusan. Mewujudkan emosi sensasi.

Gambar daripada Erbolario

Kesimpulan

Memahami mengapa manusia membeli dapat meningkatkan jualan produk anda. Fahami dulu siapa sasaran pengguna anda. Lelaki atau perempuan? Tinggal di mana? Status kewangan?

Daripada situ, barulah reka packaging design yang betul-betul khusus untuk mereka. 

Tembaklah pada sasaran yang tepat daripada menembak pada tiada sasaran.

Terima kasih.

Atiyya Azman
Your Packaging Designer
Crafting Packaging That Sells

You Might Also Like

0 ulasan