Packaging Design - Berapa Kosnya?

Khamis, Februari 01, 2018

Packaging boleh dikatakan sebagai salah satu medium pemasaran yang berkuasa dalam sesuatu jenama. Design yang bijak boleh meningkatkan kejayaan sesuatu jenama. Tidak semestinya untuk produk baru, packaging design turut boleh memberi nafas segar kepada design produk yang lama. Packaging designer yang berpengalaman dan bagus adalah mereka yang mampu melontar pandangan konstruktif, menjalankan penyelidikan pelanggan dan pasaran supaya design yang dihasilkan dapat disesuaikan dengan target market.


Ciri Packaging Designer yang Bagus

1. Saling berkomunikasi dan memberi pandangan kepada pelanggan.
2. Sedia maklum akan pasaran semasa berkaitan penjenamaan dan tren serta perihal hak cipta.
3. Kesungguhan tinggi dalam mengimplementasikan struktur jenama anda dengan design yang dihasilkan untuk mewujudkan konsistensi.
4. Fokus kepada target market anda dalam memberikan pengalaman design yang menjurus kepada pelanggan.

Pelaburan untuk sesuatu packaging design yang direka untuk komersial adalah seperti membeli rumah baru. Kosnya bergantung kepada keperluan dan keutamaan anda sendiri.

Jadi, berapa kos untuk packaging design?

Anda tidak akan membaca artikel ini jika anda tidak percaya bahawa pembungkusan memang memainkan peranan penting dalam jualan sesuatu produk.

Dalam hati kecil anda, anda tahu bahawa pembungkusan memberi impak secara langsung yang tinggi kepada jualan dan mata pelanggan yang melihatnya. Sama pentingnya di dalam isi pada pembungkusan, packaging design memang tidak boleh dinafikan sebagai salah satu faktor terpenting dalam mempengaruhi minda dan emosi pelanggan.

Untuk membuka minda anda, kos packaging design boleh dipengaruhi beberapa faktor, antaranya:

  • Di mana anda ingin menjual produk tersebut?
  • Adakah produk tersebut akan diletakkan di bawah jenama sedia ada?
  • Sejarah produk - Pernah dijual sebelum ini? Sekadar prototaip atau sedang dalam pengeluaran?
  • Siapa pesaing utama produk anda dan bagaimana untuk menunjukkan perbezaan?
  • Penilaian terhadap material yang bakal digunakan kerana impaknya pada kos pengeluaran dan kos pengangkutan dan kos berkaitan.
  • Siapa sasaran pasaran anda dan sejauh mana anda memahami mereka (lelaki, wanita, kumpulan umur, purata pendapatan dan lain-lain)?
  • Di mana produk akan dijual? Secara online? Supermarket? Ejen?
  • Harga jualan produk?
  • USP produk?

Empat Standard Kos Packaging Design

Seperti kebanyakan industri, standard sesuatu produk boleh dikategorikan sebagai murah, berpatutan sehinggalah ke standard mewah atau ekslusif.

Pelanggan biasanya salah dalam memahami NILAI untuk kos sesuatu packaging design. Carian laman web secara cepat dengan mudah dapat menunjukkan pelbagai syarikat menawarkan khidmat packaging design serendah RM300-RM500, jadi dalam fikiran mereka itulah harga untuk packaging design. TIDAK!

Seperti kebanyakan kos perkhidmatan, ANDA DAPAT APA YANG ANDA BAYAR.

Keberkesanan dan efektif sesuatu packaging design mengambil masa. Great things take time. Hakikatnya, packaging design sebenarnya anda bukanlah membeli sesuatu reka bentuk, tetapi anda sebenarnya membayar sesuatu proses reka bentuk yang telah ditetapkan untuk sesuatu pelanggan dan pasaran tertentu yang mana hasil akhirnya nanti adalah untuk tujuan yang spesifik (selalunya adalah untuk meningkatkan sesuatu jualan produk).

Nilai sesuatu packaging design adalah berdasarkan kepakaran dan rekod prestasi (betapa berjaya packaging designer / agensi dalam membangunkan reka bentuk pembungkusan untuk syarikat lain sebelum anda).

Ini 4 tahap untuk kos packaging design.

TAHAP 1

"Saya kenal orang yang membuat label design dengan harga antara RM100-RM300"

Mengambil balik ayat di atas tadi, ANDA DAPAT APA YANG ANDA BAYAR. Peningkatan pelbagai kos dalam menghasilkan sesuatu produk menyebabkan usahawan sentiasa mencari jalan untuk mengurangkan kos-kos sehingga tahap yang minimal. Jika dapat PERCUMA lagilah bagus. Tahap upaya anda untuk membayar sesuatu kos packaging design yang murah menunjukkan di mana tahap perniagaan anda sendiri.

Ada juga yang menggunakan perkhidmatan platform crowdsourcing untuk menjimatkan kos. Secara kasarnya, crowdsourcing dilihat sebagai satu alternatif yang murah untuk mendapatkan banyak idea packaging design daripada pelbagai packaging designer. Secara realiti, crowdsourcing untuk packaging dan penjenamaan adalah sesuatu yang berisiko untuk jangka masa panjang.

TAHAP 2

Design House/Freelancer - RM2,500-RM5,000

Kos ini untuk satu packaging design sesuai untuk mereka yang tidak mempunyai bajet besar untuk dibelanjakan. Kos yang berpatutan memandangkan kerja-kerja packaging design adalah secara 'one off' kebiasaannya. Walau bagaimanapun, ingatlah bahawa packaging design memainkan peranan 'first impression' kepada pelanggan serendah 5 saat apabila berada di rak-rak jualan.

TAHAP 3

Agensi- Bermula RM10,000

Anda inginkan packaging design yang menghasilkan RESULTS.

Packaging design yang berkesan mengambil kira masa pengguna 2-3 saat dalam membuat keputusan untuk membeli sesuatu produk. Masa 3 saat ini adalah masa yang sangat-sangat penting untuk mempengaruhi pengguna untuk membeli.

Merebut perhatian pengguna untuk tumpu kepada produk anda melibatkan pelbagai kajian, proses, strategi serta pemahaman yang mendalam tentang kuasa mewujudkan EMOSI. Emosi untuk membeli. Emosi untuk berbelanja.

Perbezaan asas antara sesuatu agensi dan tahap lain adalah RESULTS. Mereka menghasilkan dan mencipta design yang tertumpu kepada pengguna dan pasaran yang sudah ditetapkan dari awal lagi. Caranya:
  • Melibatkan diri dalam sasaran pasaran
  • Fokus kepada satu penyelesaian terbaik daripada pelbagai pilihan
  • Membina jenama yang mampu mencetus emosi
  • Membantu keseluruhan proses pembungkusan dari awal hingga akhir
Secara ringkasnya, tahap ini mempunyai hanya satu objektif utama sahaja iaitu meningkatkan jualan produk secara dramatik melalui reka bentuk pembungkusan, khusus kepada sasaran pasaran.

TAHAP 4

High-end, Luxury, Global Design Agencies – Nama Besar- Big clients – Big $$$

Senarai pelanggan mereka mempunyai portfolio yang mengagumkan dalam kerja-kerja yang dikenali di dunia, memenangi anugerah reka bentuk, keunggulan mereka di pasaran tempatan dan antarabangsa. Agensi reka bentuk terkenal di dunia sering dikunjungi oleh jenama yang lebih besar dalam menguruskan penjenamaan mereka secara menyeluruh kerana kredibiliti yang tidak perlu dipertikaikan lagi.

Kesimpulan

Packaging produk bertindak sebagai silent sales person. Amat mustahil untuk menidakkan fungsi packaging design yang memainkan peranan penting dan besar dalam merebut perhatian para pengguna untuk membeli dalam masa yang singkat lebih-lebih lagi terdapat ribuan produk yang menunggu untuk mencuri perhatian para pembeli.

You Might Also Like

0 ulasan